Sprężarka do warsztatu samochodowego – jaką wybrać

Total
0
Shares
sprezarki-srubowe-almig-seria-combi

Sprężarki powietrza znajdują powszechne zastosowanie w warsztatach samochodowych. W związku z dużą różnorodnością dostępnych modeli podpowiadamy, jak wybrać kompresor do warsztatu, który spełni stawiane przed nim wymagania.

Jakie są rodzaje sprężarek przeznaczonych do warsztatów samochodowych

Kiedy sprężarka tłokowa a kiedy śrubowa?

W warsztatach samochodowych można zastosować 2 rodzaje sprężarek powietrza: kompresory tłokowe lub sprężarki śrubowe. Sprężarki tłokowe do kompresji sprężonego powietrza wykorzystują ruch posuwisto-zwrotny tłoka umieszczonego w cylindrze. Zazwyczaj napędzane są silnikiem elektrycznym. Cechą tych urządzeń jest stosunkowo niska cena oraz małe koszty eksploatacji wynikające z niższego zużycia energii elektrycznej. Jednocześnie należy dodać, że dedykowane są do pracy w miejscach, gdzie nie ma potrzeby ciągłego wytwarzania sprężonego powietrza. Należy również zaznaczyć, że mają niższą żywotność, niż sprężarki śrubowe.

Z kolei sprężarki śrubowe do procesu sprężania powietrza wykorzystują element sprężający złożony z 2 zazębiających się śrub o różnej liczbie rowków, w których wraz ze zmniejszaniem się kieszeni powietrznych następuje kompresja gazu. Sprężarki śrubowe dedykowane są do pracy ciągłej, więc pobierają więcej prądu, niż kompresory tłokowe. Są także droższe, ale jednocześnie gwarantują dłuższą żywotność.

Sprężarka olejowa czy bezolejowa – którą wybrać

Sprężarki powietrza charakteryzują się również odmienną formą smarowania i klasą czystości wytwarzanego sprężonego powietrza. W ofercie rynkowej dostępne są kompresory olejowe i bezolejowe. Pierwsze smarowane są i chłodzone olejem, drugie pracują na sucho lub są smarowane wodą. Sprężarki bezolejowe zapewniają sprężone powietrze o klasie czystości „0” – czyli bez zawartości cząsteczek oleju i w ten sposób gwarantują najwyższy poziom higieny. Natomiast kompresory olejowe, pomimo zastosowanego systemu uzdatniania, zapewniają powietrze z cząsteczkami oleju. 

W efekcie można założyć, że kompresory olejowe mogą z powodzeniem być wykorzystywane w warsztatach samochodowych czy wulkanizacyjnych, ponieważ ewentualne zanieczyszczenie sprężonego powietrza nie wpływa na jakość oferowanych przez firmę usług. Z kolei sprężarki bezolejowe sprawdzą się np. w gabinetach stomatologicznych czy laboratoriach.

Na co zwrócić uwagę w sprężarce dedykowanej do warsztatu

Jeśli szukasz kompresora do niewielkiego warsztatu lub do prywatnego garażu polecamy wybór sprężarki tłokowej lub niewielkiej sprężarki śrubowej. Takie urządzenie będzie mogło być wykorzystywane do zasilania urządzeń, pompowania kół a nawet wydmuchiwania liści.

W przypadku średnich i większych warsztatów samochodowych i wulkanizacyjnych zachęcamy  do zakupu sprężarek śrubowych. Urządzenia te pracują ciszej więc z powodzeniem można je postawić przy stanowiskach pracy. Zapewniają dłuższą żywotności i stabilne parametry pracy. Jednocześnie znani producenci kompresorów wyposażają je w sterowniki stale monitorujące parametry pracy urządzeń. Sprężarki śrubowe mogą pracować w trybie pracy ciągłej lub sporadycznej. Przykładem sprężarek śrubowych przeznaczonych do małych zakładów samochodowych są urządzenia z serii kompresorów COMPACK 2 i 3 marki AG KOMPRESSOREN z napędem bezpośrednim i silnikami jedno- lub trójfazowymi. Cechują się one wysoką wydajnością, wytrzymałą konstrukcją, niskim poziomem hałasu i jednocześnie są ekonomiczne w eksploatacji (łatwa konserwacja i niski pobór prądu). Do większych zakładów samochodowych i wulkanizacyjnych polecane są sprężarki z serii COMPACK 4-7 wyposażone w napęd pasowy i silniki zasilane trójfazowo. Są one doskonałą alternatywą dla głośnych sprężarek tłokowych szczególnie, że są ekonomiczne w eksploatacji i niezawodne w działaniu.

Jednocześnie przed zakupem warto zawczasu określić, czy sprężarka musi być mobilna czy stacjonarna. W asortymencie znajdują się zarówno sprężarki mobilne na wózku ze zbiornikiem lub na kółkach.

Podsumowując, do warsztatu samochodowego sprawdzi się zarówno sprężarka tłokowa, jak i śrubowa smarowana olejem. Warto zaznaczyć, że każda sprężarka powinna posiadać zbiornik ciśnieniowy, najlepiej o pojemności od 50 do 150 litrów. Warto pamiętać, że im większy zbiornik tym większa powierzchnia będzie potrzebna do posadowienia urządzenia. Dla małych zakładów samochodowych polecamy sprężarkę tłokową lub niewielką śrubową, natomiast dla dużych warsztatów zalecamy wykorzystanie sprężarek śrubowych.

źródło: almig.pl – wynajem sprężarek